Ceny w Hiszpanii i ile kosztował nasz wyjazd to dwa pytania, które pojawiały się najczęściej podczas naszego pobytu na Costa del Sol. Odpowiadam!

Na przełomie lutego i marca 2022 spędziliśmy prawie 5 tygodni w Andaluzji. Opowiem Wam o organizacji ikosztach!

Podzielę ten tekst na kilka kategorii, żeby to sensownie podsumować

Ceny w Hiszpanii i koszty podróży

Zacznijmy od logistyki i podróży

Lecieliśmy z Warszawy do Malagi. Samochód zostawiliśmy na parkingu przy lotnisku, a na miejscu w Hiszpanii wypożyczyliśmy samochód. Wiem, że wypożyczalnie dysponują fotelikami, ale kilka razy już się nacięliśmy dostając jakieś plastikowe zniszczone cuda, więc postanowiliśmy zabrać własne sprawdzone i bezwypadkowe foteliki.

Do Hiszpanii lecieliśmy liniami Ryanair, a wracaliśmy liniami Wizzair – znaczącą różnicę zobaczycie w cenie bagażu!

Koszty na tym etapie?

Podróż Poznań – Warszawa – paliwo i autostrady w dwie strony to 450 zł.

Parking w Warszawie przy lotnisku245 zł za prawie 5 tygodni. Lecieliśmy z lotniska Modlin i korzystaliśmy z parkingu Orange. Rafał zostawił mnie i dziewczynki na lotnisku z bagażami i pojechał odstawić samochód, a z parkingu przywiózł go już tamtejszy bezpłatny busik. Wracając z podróży trzeba zadzwonić do obsługi parkingu i ten sam bus przyjeżdża po podróżnych pod wejście na lotnisko zawożąc ich prosto do samochodu. Normalnie byśmy tak zrobili, ale wracaliśmy na lotnisko Okęcie, więc tutaj była potrzebna wyższa logistyka i zaangażowanie połowy rodziny mojej przyjaciółki 🙂

Transport fotelików – foteliki nadawaliśmy razem z walizkami, ale jako bagaż gabarytowy. Lecąc do Hiszpanii nadaliśmy dwa foteliki oddzielnie (zawijając w stretch), wracając zawinęliśmy je razem tworząc jeden bagaż, który w efekcie i tak był droższy niż dwa osobne foteliki w Ryanair :). Lecąc do Hiszpanii skorzystaliśmy z opcji linii Ryanair “transport fotelików” – kosztuje to 75 zł za fotelik. Linie Wizzair, którymi wracaliśmy nie mają takiej opcji, więc za dwa foteliki spakowane razem zapłaciliśmy 200 zł. Pamiętajcie jednak, że lecąc z dzieckiem do 2 roku życia zarówno fotelik jak i wózek możecie zabrać do samolotu za darmo. Koszty transportu naszych fotelików w dwie strony: 350 zł + hiszpański stretch, ale folia spożywcza też dałaby radę 🙂

Bagaże – lecieliśmy z dwiema dużymi walizkami po 20 kg i jedną mniejszą z limitem 10 kg. Dodatkowo każdy z nas miał bagaż podręczny w postaci plecaka (w cenie biletu). Bagaże w liniach Ryanair kosztowały 25 i 15 euro, w Wizzair 50 i 25 euro. Koszt naszych bagaży w dwie strony: 950 zł

Bilety lotnicze – do Hiszpanii lecieliśmy liniami Ryanair, a wracaliśmy liniami Wizzair. W jedną stronę płaciliśmy 1000 zł, a w drugą 1600 zł (już z bagażami) – czyli łącznie 1800 zł

Co ciekawe – używamy zawsze dwóch sposobów na tańsze bilety:

• szukamy biletów w konfiguracji rodzic + dziecko. Łatwiej jest znaleźć bilety w dobrej cenie dla dwóch osób niż dla czterech. Przeważnie rezerwacji dokonujemy z dwóch komputerów w tym samym czasie – np. Rafał. dla siebie i Wiki, ja dla siebie i Neli.
  • w przypadku kiedy nie potrzebujemy bagażu dla całej naszej rodziny, bo np. wiemy, że spakujemy się w dwie walizki, to kupujemy bilety lotnicze w tej najniższej taryfie tylko z bezpłatnym bagażem podręcznym, a na końcu rezerwacji dokupujemy duży bagaż. W wielu konfiguracjach wyszło taniej.

Wynajem samochodu w Hiszpanii – wszystko zależy od biura, rodzaju samochodu, kursu euro, sezonu… Dla przykładu – nasz samochód kosztował 2750 zł (Peugeot 208 na 5 tygodni z pełnym ubezpieczeniem)

Paliwo w Hiszpanii: zależy od tego ile będziecie jeździć 🙂 Natomiast przez te kilka tygodni widzieliśmy spore wahania cen – między 1,70 a 1,99 euro za litr.

Hiszpania z dziećmi

Zakwaterowanie – ceny w Hiszpanii w roku 2022.

Tutaj nie ma limitu 🙂 Serio można mieszkać za tyle, za ile się chce – dla przykładu: w budynku w którym mieszkaliśmy były mieszkania na wynajem za 15 i 95 tysięcy z miesiąc. Tak więc może być na bogato. Natomiast wszystko zależy tak naprawdę od miejsca, w którym chcemy mieszkać. Wzdłuż Costa del Sol biegnie autostrada i zauważyliśmy, że to ona wyznacza ceny. Przed autostradą, czyli bliżej morza jest drożej, za autostradą oczywiście taniej. I teraz pytanie, kto czego oczekuje – czy np. przejście kładką nad autostradą i dojście do morza w 15 minut to dla Ciebie duży czy mały wysiłek? Ja chciałam mieć ten komfort, że wychodzę z domu z dziećmi i jestem na plaży. Mieszkaliśmy więc 2-3 minuty od plaży i to było cudowne! Natomiast ceny mieszkań po drugiej stronie autostrady zaczynały się już od 7 tysięcy za miesiąc, więc to wygląda bardzo różnie. Znaczenie ma tu też oczywiście sezon, ale co ciekawe na Costa del Sol jako taki sezon trwa cały rok – bo np. do wiosny jest wysoki sezon dla golfistów (Costa del Sol nazywane jest też Costa del Golf), a od wiosny zaczyna się sezon dla plażowiczów 🙂

A o tym co przydało się nam w samolocie możecie poczytać TU 🙂

Ceny jedzenia w Hiszpanii

Tu podobnie jak z mieszkaniem ceny w Hiszpanii są bardzo różne i można jeść za ile się chce 🙂 U nas bywało tak – najczęściej od poniedziałku do czwartku prowadziliśmy zwyczajne domowe życie, czyli robiliśmy zakupy w Lidlu i gotowaliśmy. Czasami w tygodniu szliśmy gdzieś na kolację. Natomiast od piątku do niedzieli podróżowaliśmy po wybrzeżu i tam poza śniadaniami w domu żywiliśmy się głównie w restauracjach.

Podam Wam kilka przykładowych cen, ok?

• rogalik maślany 0,50 euro
  • paczka Oreo 2 euro
  • butelka wina w Lidlu 🙂 od 2 euro
  • pizza w restauracji – od 8 euro
  • lody w lodziarni (tu szok!) – około 3,5 euro
  • zestaw Happy Meal – 5 euro (w tym były lody!)
  • burger w restauracji – 15 euro
  • churros – 0,5 euro za sztukę
  • kawa w kawiarni – około 2 euro
  • stek z tuńczyka (w Tarifie nad oceanem) – 22 euro
  • kieliszek wina domu w restauracji – 3 euro
  • nuggetsy z frytkami – 8 euro (porcje dla dzieci są tam ogromne!)
  • słynne patatas bravas – 5 euro
  • mix tapas – około 14 euro
  • paella dla dwóch osób – 22 euro
  • mix owoców morza – 22 euro

Atrakcje

Zależy co chcesz robić 🙂 Czy zwiedzać, czy plażować.

Jeżeli zwiedzać, to tu również zależy co. Ciekawostka – w Hiszpanii dzieci do 12 roku życia w wiele miejsc mają wejście za darmo, albo w dużo lepszej cenie niż dorosły. Mamy więc jeszcze kilka lat na zwiedzanie 🙂

Jeżeli chcesz plażować, to ucieszą Cię pewnie piękne, publiczne i bezpłatne plaże.

Inna ciekawostka, to toalety miejskie za FREE! I to z mydłem, papierem, ręcznikami, płynem do dezynfekcji. Otwarte, dostępne dla wszystkich. Toaletami zachwycałam się na każdym kroku 🙂

Z innych atrakcji to np. pocztówka to koszt 0,50 euro, a znaczek pocztowy to 1,35 euro. Magnes na lodówkę między 2 a 4 euro.

Ceny w Hiszpanii – podsumowanie.

….boję się podsumowywać całości – zostawię Was więc z takimi poszczególnymi cenami, byście mieli obraz tego ile wakacje dla Waszej rodziny mogą kosztować. A jeżeli chcecie znać inne ceny – piszcie w kometarzach 🙂

Więcej o naszej podróży po Andaluzji zobaczycie na moim Instagram’ie – zapraszam.